بیان قرآن در آفرینش زن بازتاب اصل توحید است: زن و مرد از یک گوهرند و در آفرینش نابرابرى ندارند. همسر آدم از نفس آدم آفریده مى شود تا زوج زن و مرد بیکدیگر کمال بجویند.

زن براى برآوردن نیازهاى مادى مرد آفریده نشده است. مظهر شهوت نیست. آرامش بخش و مظهر عشق و دوستى است(1):
«و از آیات او اینکه از نفس شما جفت شما را بیافرید تا بدو آرامش جویید و میان شما بنا را بر دوستى و رحمت قرار داد. همانا در اینکار آیه هاست براى مردم اندیشمند»
زن و مرد متقلابلاً دوست و ولى یکدیگرند(2):
«مردان و ن مؤمن ولى یکدیگرند. امر مى کنند به معروف نهى مى کنند از منکر و.»
هر یک از زن و مرد را فضلى است (3) و در دوستى و عشق، فضل هاشان در فضلى جامعه تکامل مى جویند. این دو، لباس یکدیگرند (4) کنایه از اینکه دو فضلى هستند که بیکدیگر کمال مى جویند. پاکیشان به داد و عشقى است که بنا بر فطرت اساس شویى شان است. زن فروغ چشمان مرد با تقوى است (5).
و نیز در آفرینش زن و مرد برابرند (6).
«شما را از مرد و زن آفریدیم و قبیله و ملت قرار دادیم تا از یکدیگر شناخته گردید. گرامى ترین شما نزد خدا با تقوى ترین شما است»
نه تنها بدنیا آوردن دختر دلیل بى مهرى خدا به هیچ پدر و مادرى نیست (7)، بلکه گاه دلیل کمال لطف اوست (8).
«همسر عمران به خدا گفت خدایا نذر مى کنم فرزندى را که در شکم دارم در راه تو آزاد کنم از من بپذیر. همانا تو شنوا و دانایى. چون فرزند را بدنیا آورد، گفت: خدایا دختر بدنیا آوردم و خدایا تو داناترى که چرا دختر بدنیا آوردم و دختر مثل پسر نیست. من او را مریم نام نهادم او و فرزندانش را از شر شیطان رانده، به تو سپردم. خدا از او به نیکوتر پذیرشى، پذیرفت و ذکریا را کفیل مریم کرد. هر بار که ذکریا به نزدیک مریم مى رفت، پیش روى او روزى مى یافت. از مریم مى پرسید این روزى از کجا براى تو رسید؟ مریم پاسخ مى داد از نزد خدا: «همانا خدا به کسى که مى خواهد روزى مى رساند بیحساب»
و خدا مریم را مظهر پاکى ن جهانیان گردانید (9):
«آنگاه فرشتگان به مریم گفتند خدا تو را برگزیده ن جهانیان و پاکى بخشید».
زن و مرد در آفرینش برابرى مى یابند. زن از غیریت مى آساید. مظهر عشق، مادر پیامبرى و آب حیات، کوثر، مى گردد (10).
اشراف جامعه عرب که در آن دوران انحطاط عمومى بشریت، در آن دوران انحطاط زن در موقع و منزلهایش، دختران را زنده بگور مى کنند، در مقام تحقیر خداى محمد مى گویند:
ما فرزندان پسر داریم و خداى محمد فرزندان دختر دارد (11). قرآن به آنها هشدار مى دهد که از دختران زنده بگور پرسیده خواهد شد که به کدامین گناه کشته شدند (12). خدا را فرزندى نیست که نه دختر و نه پسر (13). زادن پسر بر دختر مزیتى ندارد چرا که هر دو آفریده آفریدگارند (14).
اینبار بسراغ پیامبر مى روند که او ابتر است زیرا که فرزند پسر ندارد. پاسخ قرآن اینست (15):
«همانا به تو کوثر بخشیدیم پس خدا را درود گو و قربانى کن. نسل بریده، دشمن خداى تو است»
زن، آب زندگى است و جاودانگى هستى بدو است. بدینسان است که پیام ابراهیم از آلودگى ها پاک مى گردد. و این پاک سازى، ضرورت این زمان است. زمانى که یکجا اسلام محمد (ص) را نیز از خود بیگانه کرده اند و بنام اسلام، زن را مظهر شهوت و ویرانگرى مى شمارند. زمانى که در جاى دیگر و در بحبوحه تمدن، به زن، در محدوده رقابت در مصرف و شهوت و تخریب، آزادى مى بخشند.
مطالعه در موقع و منزلت ها و حقوق زن، در جامعه هاى امروزى، باید اهمیت تعیین کننده پایه کردن یکى از دو برداشت را روشن کند: زن مظهر عشق و سازندگى یا زن مظهر شهوت و تخریب است.
مأخذها و توضیح ها
1- قرآن سوره روم آیه 21 / 2- قرآن سوره توبه آیه 71 / 3- قرآن سوره نساء ایه 32
4- قرآن سوره بقره آیه 187 / 5- قرآن سوره فرقان آیه 74 / 6- قرآن سوره حجرات آیه 13
7- قرآن سوره شورى آیه 49 / 8- قرآن سوره آل عمران آیه هاى 37-35 / 9- قرآن سوره آل عمران آیه 42 / 10- قرآن سوره کوثر آیه 1 / 11- قرآن سوره نجم آیه هاى 22-21 / 12- قرآن سوره تکویر آیه هاى 9-8 / 13- قرآن سوره اخلاص ایه 3 و. / 14- قرآن سوره شورى آیه 49 / 15- قرآن سوره کوثر

 

به نقل از:

http://www.tebyan-zanjan.ir/


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

52-hertz whale متن ترانه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری - CRM بچه آدم اولین تگ! فروشگاه لوازم خانگی رنگین کمان مشق مدارا :) دکتر مرتضی سلیمانی، قاری قرآن کریم